Dupa vizita din Asia, mi s-a deschis apetitul pentru descoperirea de noi civilizatii, noi culturi. Astfel am pus pe lista Africa iar primul dintre ele a fost Marrakech, un oraș situat  în sud-vestul Marocului, centrul administrativ al regiunii omonime. Este așezat la circa 150 km de coasta Oceanului Atlantic. Are circa 1 milion de locuitori. Este unul din cele mai importante centre turistice din nordul Africii, fiind renumit pentru grădinile și monumentele sale de arhitectură din partea veche a orașului, numită Medina.

A fost una dintre vacantele acelea in care habar n-ai ce te asteapta, doar impresii de pe net si pareri impartite de la cunoscuti, dar totusi alegi sa traiesti experienta si aventura pe propria ta piele. Mi-am dorit sa descopar lumea celor 1001 de nopti!

Am plecat pentru 7 zile, cu compania aeriana Ryanair, cu un zbor de escala de 2h la Milano. Totul s-a derulat foarte repede, plecarea am avut-o din Bucuresti la ora 7 dimineata iar la ora 15:00 puneam pentru prima data piciorul pe taram marocan. Singurul incovenient a fost procedura lenta de verificare atat la venit cat si la intors a pasapoatelor si a unui  document care cuprindea datele tale: nume, prenume, nr pașaport, scopul vizitei, adresa la care stai în Maroc.

Am preferat sa ne cazam la Hotel Ayoub & SPA, un hotel de 4* deschis in luna ianuarie a acestui an.

Marrakesh-ul este o combinatie intre: vechi-nou, traditional-modern, decrepit-dichis. In acelasi oras poti descoperi o medina traditionala cu:  bazaruri, stradute inguste, moschei, sute de riaduri (case vechi din medina convertite in pensiuni), sute de miresme, oameni in haine traditionale, magarusi care trag carute, comercianti care trag de tine la orice pas pentru a-ti vinde ceva dar si o latura moderna cu cluburi si lounge-uri.

Inima orasului este piata publica  Djema el Fnaa, fiind cunoscuta, pentru pastrarea traditiilor istorice marocane. Mai activa seara si noaptea decat ziua, piata este un univers al societatii marocane: de la femeile care sar pe turiste pentru a le tatua cu Henna, la sunetele de tobe ale triburilor , de la standurile de mincare care apar seara si care servesc mancare traditional marocana, la imblanzitorii de serpi sau la cei de maimute, pana la cei care doresc sa te duca intr-o plimbare cu trasura.

Primele trei zile le-am petrecut la pas in descoperirea orasului, am colindat pe strazi, am vizitat cam tot ce ne propusesem pe lista, am baut tradionalul lor ceai, am mancat tajine si am luat rapid contact cu viata si atmosfera orasului. Atmosfera caracterizata de: agitatie, culori si miresme de tot felul, care ce-i drept ne-a cuprins imediat.

Principalele obiective :

•  Gradinina Majorelle: Majorelle, grădina datorată pictorului francez Jacques Majorelle ,  S-a stabilit la Marrakesh în 1919 şi şi-a construit o casă inspirată de arhitectura Palatului Bahia şi de stilul Corbusier. A pregătit el însuşi culoarea pentru faţadă: un albastru unic ce poartă acum numele de albastru majorelle, este inspirata din prestigioasele gradini islamice si are aproximativ 300 de specii de plante si mai multe specii de pasari care si-au gasit adapostul aici .
  • Palatul Bahia,  adică palatul strălucirii. De asemenea, a fost menit să redea splendoarea stilului marocan şi esenţa islamului.
  • Palatul Badi, este în mare parte o ruină , Au mai rămas în picioare câteva ziduri, piscinele, din care unele au devenit grădini de portocali, și o sală de expoziții care era închisă la momentul vizitei mele. Te poți urca pe o terasă de unde ai vedere către oraș și curtea imensă a palatului .
  • PIAȚA JEMAA EL-FNAA ȘI MOSCHEEA KOUTOUBIA, aceata din urma nu se poate vizita de către necredincioși, dar se poate admira de afară, în apropiere este și-un parc în care te poți odihni la umbra palmierilor.

Ce-a de-a patra zi, ne-am rezervat-o pentru a vizita Casablanca. Am plecat dis de dimineata, cu trenul din Marrakesh, un drum ce a durat 3 ore. Eram foarte entuziasmati de aceasta aventura si abia asteptam sa ne bucuram de o zi la ocean. Bucuria n-a durat prea mult. Realitatea ne-a lovit in fata. Am gasit un oras gri, sarac si chiar dubios. Blocuri daramate, o lipsa totala a regulilor de circulatie, autobuze cu geamuri sparte, priviri atintite asupra noastra care ne faceau sa ne miscam mai repede si sa nu ne dorim sa ne prinda seara acolo.  Am vizitat cu pasi repezi Moscheea Hasan al II lea, a treia ce-a mai mare moschee din lume. O cladire impresionanta ce-i drept! Casablanca, ne-a convins rapid ca viata, bate filmul! Dezamagiti fiind, la plecare am luat trenul in directia gresita, fapt care a dus si la un blocaj, de vreo 2 ore. De ce, atat? Se pare ca regele participa la deschiderea unei institutii. Cu ocazia aceasta am avut onoarea sa-l vedem, chiar si de la distanta.

Toata aventura s-a terminat cu un pic de istorie pentru niste localnici care participau la manifestatie si care au inteles ca Bucurestiul nu este Bratislava si pentru noi sa aflam ca regele este un tip care face lucruri pentru tara sa, ca aceasta sa prospere si sa-si dezvolte relatiile economice si ba chiar sa nu fim mirati sa-l vedem intr-o zi pe scuter 🙂

Ultimele zile, le-am petrecut altfel. Am lasat hotelul modern, am incalecat pe camile si ne-am intors oarecum la origini berbere. Am dormit in desert. A fost una dintre cele mai frumoase experiente. Departe de agitatia orasului, de turistii galagiosi. Am plecat intr-o excursie organizata de doua zile. In desertul Saharei. Prima oprire a fost la Ourzazate. Dupa un drum de 3 ore si jumatate departe  de Marrakesh, prin muntii Atlasului cu serpentine asemeni Transfagarasanului, cu mici sate berbere fortificate care se pierdeau in culoarea pamantului, de un rosu brun, am ajuns la poarta desertului. Aici se pare ca s-a filmat Game of thrones (nu am fost fan 🙂 ) si o serie de alte pelicule americane. Zona este potrivita datorita decorului natural si al privelistii care iti taie efectiv respiratia si te transpune pe loc in alt secol, in alt timp.

Grupul animat care ne-a fost partener in excursie, plimbarea atat la apus cat si la rasarit pe camile, ospitalitatea localnicilor, serile pline de umor si cantece traditionale, au facut ca noi, sa descoperim o tara cu multe lectii de viata, o tara a contrastelor, dar bogata in traditii si intr-o continua ascensiune. Ca indiferent de avutie, probleme sau griji, rad tot timpul, canta si  dansează in orice moment al zilei si traiesc mereu bucurandu-se de tot ceea ce au.

Casele saracacioase, relieful arid, m-au facut sa apreciez indispensabilitatea apei, dar si frumusetea incredibila a muntilor nostri, asezarile medievale care isi retin traditiile si obiceiurile, fauna si flora bogata,  ce ne ofera un muzeu deschis spectaculos.

Calatoria noastra s-a terminat cu un raid al Milanului. Am avut o escala de 7 h. In timpul acesta am preferat sa ne lasam purtati pe strazile orasului de catre prietenii nostri italieni, pe care ni i-am facut in excursia din desert. Ne-au fost ghizi pentru cateva ore. Am mancat cea mai buna si autentica pizza, departe de locurile aglomerate din centru. Intr-un local micut, intim si familiar de cartier.  Am baut o cafea in stil italian la bar si am inchinat o ceasca pentru noua noastra legatura!

Am plecat cu multe amintiri, cu legaturi noi, mai bogati cultural, mai deschisi catre alte civilizatii  si cu promisiunea de a reveni. Pentru ca in ciuda contrastului dintre saracie-bogatie, a lipsei de educatie in multe cazuri, Marocul are multe de oferit.img_9676 img_9674 img_9673 img_9678 Este ca o carte cu multe lectii de viata.

Captura din CAsablanca
Prin muntii Atlas
Caminul conjugal din Desert:)
parcarea din desert
Restaurantul din desert
Seara berbera
MOSCHEEA KOUTOUBIA

img_0396img_0309img_0247img_0237img_1235img_1373
img_1343 img_1341 img_1338 img_1365 img_1370img_1402img_1439img_1319img_1415 img_1403 img_1440img_1433img_1458 img_1455 img_1440 img_1464img_1461img_1710img_1496img_1536
img_1645 img_1638 img_1714 img_1715 img_1776 img_1798 img_1899 img_1881 img_1921 img_2005 img_2045
img_0224img_0175img_0272img_0276img_0037img_0970img_1003img_1027img_1032img_1073img_1080img_1086img_1075

Tajine

img_1102img_1103img_1130img_1196

Ouarzazate

Casablanca
Casablanca-Moscheea Hassan II

img_9649img_1238img_1288

La povesti la cea de seara in desert
La povesti la ceas de seara in desert